Viesītes muzejs “Sēlija” un mazais bānītis – Viesīte

Viesītes šaursliežu dzelzceļa mezgls ir valsts nozīmes industriālais piemineklis, unikāls apskates objekts. Ar to iepazīstina Viesītes muzejs “Sēlija”, kurā ietilpst arī Mazā bānīša parks.

    • http://www.muzejsselija.lv/
    • Brodeles iela 7, Viesīte, Viesītes novads, GPS 56 .41024, 25.53490
    • +371 28 681 126 , +371 29 116 334, [email protected]
    • Darba laiks: II-VI 10-17, apmeklējuma maksa: 2 EUR pieaugušajiem, 1 EUR bērniem, studentiem, pensionāriem (2021).
    • Piedāvājums: iespēja apskatīt muzeja teritoriju, vēsturiskās dzelzceļa ēkas un iekštelpu ekspozīcijas patstāvīgi vai ar vietējo gidu.

Viesītes muzejs “Sēlija” dibināts 2000. gadā. Sākotnēji tas atradās vienā no Kultūras pils telpām, bet 2003. gadā Viesītes dome muzeja pārziņā nodeva bijušā šaursliežu dzelzceļa depo grāmatvedības ēku, kas celta 1948. gadā (pirms muzeja tajā atradās kafejnīca ar konditorejas ceptuvi). Šeit apskatāma pastāvīgā ekspozīcija par vēsturi, tradīcijām, kultūrvēsturisko mantojumu, Latvijā pazīstamiem novadniekiem.

Viesītes šaursliežu dzelzceļa mezgls atzīts par valsts nozīmes industriālo pieminekli un ir unikāls apskates objekts Latvijas mērogā. Šī ir vienīgā vieta Latvijā, kur apskatāma 600 mm dzelzceļa vēsture tās sākotnējā darbības vietā.

Šaursliežu dzelzceļu militāro kravu transportēšanai 1915.-1916. gadā uzbūvēja vācieši. Pēc Pirmā pasaules kara tas tika pielāgots arī pasažieru pārvadāšanai. Savulaik tas bija lielākais šaursliežu lauku dzelzceļa mezgls ar sliežu platumu 600 mm (Gulbenes-Alūksnes bānīša sliežu platums ir 750 mm). Dzelzceļš savienoja lielākās pilsētas un vairākus ciemus: Neretu, Viesīti, Jēkabpili, Daudzevu, Aknīsti un citus. Dzelzceļa maksimālais kopgarums bija 280 kilometri. 1930. gados Viesītē bija dzelzceļa ziedu laiki, kad tur strādāja 500 darbinieki – gan depo, gan stacijā. Ikdienā apkalpoja apmēram 30 tvaika lokomotīves, no kurām viena ir saglabājusies muzejā, bet Latvijā kopumā tādas ir sešas.

Tolaik dienu un nakti Viesītes stacijā notika intensīva vilcienu kustība. Stacijā tika ierīkotas 52 pārmiju pārvedas, uzceltas daudzas ēkas, to skaitā depo, pirtis, stacijas ēka, bufete, klubs, ambulance un citas stacijas celtnes, no kurām liela daļa ir saglabājušās līdz mūsdienām.

Kad beidzās Pirmais pasaules karš, dažas līnijas tika demontētas, bet pārējās izmantoja pasažieru un kravu pārvadāšanai. 1932. gadā pat uzbūvēja 31 kilometru garu atzaru no Siliņiem līdz Elkšņiem mežsaimniecības vajadzībām. 20. gadsimta 30. gados pa dzelzceļu kopumā kursēja 67 pasažieru vagoni, dienesta motordrezīnas, nelieli sniega tīrītāji un tvaika lokomotīves. 1936.gadā sāka darboties Viesītes arodskola, kurā sagatavoja dzelzceļa speciālistus.

Diemžēl 1972. gada 31. augustā notika pēdējais bānīša reiss, un tagad augusta pirmajā svētdienā Viesītē atzīmē Dzelzceļnieku dienu.

Vēsturiskās bānīša stacijas apbūves kompleksa ēkas tagad ir iekļautas muzejā “Sēlija”, kurā ietilpst Mazā Bānīša parks. Vagonu depo ēkā apskatāma tvaika lokomotīve “ML-635”, ražota 1918. gadā Berlīnes firmā “Schwarzkopf”, Latvijā vienīgais saglabātais dienesta vagons Nr. 3637, kas izgatavots 1916. gadā, slēgtais kravas vagons, platforma kokmateriālu pārvadāšanai. Visas lokomotīvju un vagonu detaļas tika būvētas Vācijā un šeit saliktas kopā.

Ekskursantiem ir iespēja ielūkoties lokomotīvju depo ēkā, bet vagonu depo ēkā var sajusties kā dienesta vagona pasažieri vai uzņemt kopīgu foto ar muzeja mašīnistu Oskaru. Mazākajiem ceļotājiem patiks rotaļas ar spēļu vilcieniņiem, kamēr lielākie bērni var izlēkāt uz grīdas atzīmētās stacijas un dzelzceļa līnijas.

Muzeja pārziņā ir 7 vēsturiskās dzelzceļa depo ēkas. Bijušajā noliktavas ēkā izvietots Viesītes amatniecības centrs, kurā strādā biedrības “Zīle” dalībnieki. Te skatāma pastāvīgā rokdarbu izstāde-pārdošana. Kādreizējā depo kantora ēkā muzeja ekspozīcijas stāsta par Sēlijas dabu, etnogrāfiju un arheoloģiju. Tepat darbojas Tūrisma informācijas punkts, kurā var iegādāties Viesītes novada suvenīrus. Turpat līdzās Stacijas laukumā aplūkojams vienīgais Latvijā saglabājies 600 mm dzelzceļa sliežu posms un ūdenssūknis tā sākotnējā darbības vietā.

Informācija aktualizēta 18.05.2021.

Lejupielādējams maršruta ceļvedis:
Jēkabpils – Birži – VIESĪTE – Sunākste – Sauka – Nereta


Rezervē naktsmājas Viesītē

Booking.com