Airītes stacija – Zirņu pagasts, Saldus novads

No pamesta, nevienam nevajadzīga grausta Airītes stacija ir kļuvusi par spožu industriālā mantojuma objektu. Tas tiek atjaunots iespējami tuvu oriģinālam, atgriežot ēkai autentisku pagājušā gadsimta 30. gadu noskaņu. Apmeklētājiem ir pieejama stacijas uzgaidāmā un kases telpa ar ekspozīciju, kas veltīta stacijai, Liepājas dzelzceļa līnijai un inženierim, arhitektam Artūram Tramdaham. Te bieži notiek koncerti un citi pasākumi, ir iespējams pārnakšņot.

Piedāvājums:  ekskursija atjaunotajā stacijas ēkā, interaktīva ekspozīcija, veltīta Liepājas dzelzceļa līnijai, aizraujošiem cilvēkstāstiem un personībām; nakšņošana (ir virtuve, duša, WC), pieejamas trīs komfortablas divvietīgas istabas vietas teltīm un kemperiem, ir arī elektrības pieslēgums; ugunskura vieta stacijas parkā; telpu un ārtelpas noma kāzām un dažādiem neparastiem, oriģināliem pasākumiem, iespējama grupu ēdināšana – gan ugunskura zupa, gan pankūku dzīres, gan “salds un sāļš no zirņiem”, jo atrodaties taču Zirņu pagastā. Kā aizbraukt:  braucot pa šoseju Rīga-Liepāja (A9), Zirņos jāseko norādēm. Var piebraukt arī no Skrundas un Kuldīgas puses, bet dažādos gadalaikos meža ceļi var būt dažādi. Pieejamība: ir bezmaksas stāvvieta, iespēja piebraukt ar lielo autobusu. No perona puses ēka viegli pieejama cilvēkiem ratiņkrēslos vai ar bērnu ratiņiem. Draudzīgi mājdzīvnieki vienmēr mīļi gaidīti.

Vai varat iztēloties, kāda ir bijusi pagājušā gadsimta 30. gadu dzelzceļa lauku stacija? Kā tai garām klabēdami steigušies vilcieni, reizēm arī piestājot, kā ļaudis te tikušies, šķīrušies, pirkuši biļetes un satraukti kāpuši vagonā, lai dotos ceļā? Iejusties pagājušo gadu noskaņās piedāvā atjaunotā Airītes stacija, kas atrodas starp Saldu un Skrundu.  

Stacijas vēsture

Airītes dzelzceļa stacija atrodas Saldus novada Zirņu pagastā, kur kādreiz ir bijis rosīgs lauksaimniecības, mežsaimniecības un eksporta centrs ar vairākiem desmitiem viensētu ap to. Aktīva bijusi arī sabiedriskā dzīve. Sākotnēji derējis no Pirmā pasaules kara laika mantotais vācu šaursliežu dzelzceļš, tomēr, lauksaimniecības produktu un kokmateriālu eksportam pieaugot, tika nolemts būvēt jaunas līnijas, stacijas un tehniskās ēkas. Sākotnēji Airīte būvēta kā šaursliežu stacija dzelzceļa līnijas Aizpute-Saldus vajadzībām: 600 mm līnija uzcelta Pirmā pasaules kara laikā 1916. gadā, slēgta 1929. gadā pēc platsliežu posma Saldus – Skrunda uzbūvēšanas.

Airītes pagaidu stacija tika atklāta līdz ar Glūdas Liepājas dzelzceļa būvi 1928. gadā.   Pašreizējā divstāvu mūra stacijas ēka uzbūvēta un atklāta 1935. gadā. Skaidru ziņu nav, taču tiek uzskatīts, ka ēkas projekta autors varētu būt inženieris Artūrs Tramdahs (1884-1970). Par to liecina gan Tramdahu ģimenes atmiņas, gan staciju tipveida ēku izvietojums: pēc tā paša projekta celtās Jostas un Tadaiķu stacijas atrodas gandrīz vienādā attālumā no Airītes, t.i. Tramdahu dzimtas izcelsmes vietas.

Airītes stacija veiksmīgi pārdzīvojusi karu un bombardēšanu 1945.gada martā, taču kara un kolektivizācijas rezultātā iedzīvotāju skaits dramatiski sarucis, tāpēc 90. gadu sākumā stacija tika slēgta. Pēdējais vilciens te pieturējis 1993. gadā.

Veido kopā

Pavisam īsi: stacijas ēka kopš 2001. gada stāvēja pamesta, nevienam nevajadzīga, līdz  2013. gadā to iegādājās Stumburu ģimene, kas sāka ēkas atjaunošanu.

“Stacija drīzāk izvēlējās mūs nekā mēs to. Stāvoklis bija bēdīgs. Sākumā dzinām prom metāla
zagļus, kaut arī stacija nebija mūsu,”  ir stāstījuši stacijas saimnieki Kristīne un Pēteris
Stumburi. Īpašums nu bija, bet ko ar to iesākt? Tas bijis smags brīdis, kādā intervijā ir atzinusi  Kristīne. Tikai pēc izsoles aptverts, kādu atbildību uzņēmušies. Ēkai jumts tek, logos nav stiklu, durvis vaļā. Nav bijis arī nekādu ideju, ko ar šo vietu iesākt, jo turpat sliedes un visapkārt brikšņi, ko
nācies izzāģēt, arī perons bija aizaudzis ar krūmiem.

“Sākot stacijas ēku atjaunot, sapratām, ka tā celta visiem un tai arī jābūt atvērtai visiem.
Nečīkstam, bet rosāmies, ticam, ka labs piemērs ir lipīgs! Ir izveidojies kaimiņu un atbalstītāju
loks, ar kuru kopā veidojam savu ideālo Latviju”, stāsta Pēteris Stumburs.

Sākumā mēģinājuši ieguldīt savus līdzekļus, bet sapratuši, ka tā neko lielu nevar izdarīt. Nodibinot biedrību “Airītes stacija”, kurā iesaistījusies ģimene, draugi, atbalstītāji un kaimiņi, kopumā ap 30 cilvēku, radās iespēja piesaistīt finansējumu ar projektiem. Pateicoties Schwenk iespēju fondam, VKKF, Kurzemes plānošanas reģionam, INTERREG projektiem, Saldus novada pašvaldības un ziedotāju atbalstam, darbi rit uz priekšu un kultūras dzīve stacijā nepārtrūkst.

Vecie laiki stacijā

Pašlaik ir atjaunotas un apskatāmas uzgaidāmās zāles un kases telpas. Te izveidotā ekspozīcija ļauj iepazīt Airītes stacijas, Liepājas dzelzceļa līnijas vēsturi, ar to saistīto darbinieku un apkārtnē dzīvojušo cilvēku dzīvesstāstus. Interaktīvā kartē ir atrodamas visas Liepājas līnijas stacijas, to attēli un apraksts. Nenoliedzami, ekspozīcija būs saistoša dzelzceļa entuziastiem, novadpētniekiem un visu vecumu bērniem.

Airītes stacijā visu var un pat vajag aiztikt un pataustīt. Te eksponāti nav ievietoti slēgtās vitrīnās. Daudzus noteikti interesēs oriģinālais interaktīvais makets-spēle ar sliedēm, vilcieniņiem un staciju miniatūrām ēkām, kuru darbina divi spēlētāji, saskaņoti darbojoties. Īpaši padomāts par mazajiem apmeklētājiem, viņiem atvēlēta atsevišķa telpa spēlēm un rotaļu dzelzceļam.

Kļūst par kultūrvietu

Rosība valda stacijā un ap to. Ir notikušas talkas, skanējuši koncerti un rīkoti pasākumi. Lielas pārmaiņas notikušas arī stacijas parkā – tas attīrīts no brikšņiem,  izveidota ugunskura vieta, teltsvietas. Izstrādāts arī parka apstādījumu plāns. Airītes stacijā piedāvā arī naktsmītnes.

Nākamais lielais projekts ir “kultūršķūnis”, kā to dēvē Stumburu ģimene, lai koncertus un izstādes varētu organizēt stacijas noliktavas ēkā zem jumta. Vecā  noliktava ir celta 1937. gadā, mazbānīša sliežu karkasu aizpildot ar betona blokiem. Ēka bija avārijas stāvoklī, taču pēdējā brīdī izdevās atrast līdzekļus, lai tai uzliktu jaunu jumtu, ievilktu elektrību un betonētu grīdu. Tā pamazām top jauna kultūrtelpa.

© Anita Banziņa, 05.09.2021.

Informācija aktualizēta 5.09.2021.
Foto no Airītes stacijas arhīva.

Apkārtnē. Paliekot šeit vairākas naktis, iespējams veikt radiālus izbraucienus uz kolorīto Leišmali, Liepāju, Kuldīgu, Alsungu, Jūrkalni, Abavas ieleju, Saldu. To novērtē ceļotāji gan ar auto, gan ar velosipēdiem. Ar kājām iespējams izstaigāt tuvējos meža ceļus un takas, Cieceres mežonīgos līkumus, tuvumā ir labas sēņu un ogu vietas. Labs pārgājiena galamērķis ir Kalpaka piemiņas vieta un muzejs 4 km attālumā, to var sasniegt pa lauku un meža ceļu, kas šķērso divas upes. Vēl tuvumā var apmeklēt Metāllūžņu mākslas muzeju Skrundā, Kino un foto vēstures ekspozīciju saimniecībā “Ziķi”. Var arī vienkārši sēdēt uz perona sola ar kafijas tasi rokās un baudīt klusumu, gaidot vilcienu.

Lejupielādēt maršruta ceļvedi
KURZEME: Liepājas šoseja: Rīga – Saldus – Skrunda – Durbe – Grobiņa – Liepāja